Yoga

Yoga

Yoga is fijn!

Yoga geeft innerlijke rust, ontspanning en gezondheid. Door je niet mee te laten slepen door gedachtes en je volledig te focussen op je ademhaling, vergroot je je bewustzijn en voel je je rustiger. Je voelt je vitaler, krachtiger, meer ontspannen en kunt beter omgaan met situaties die op je pad komen.
Het woord yoga is afgeleid van het woord ‘yuk’ dat ook uit het Sanskriet komt en ‘verbinden’ en ‘eenwording’ betekent. In de yoga gaat het om de eenwording van lichaam, geest en Ziel met het Goddelijke. De oorsprong van yoga ligt in India, ruim 5000 jaar geleden. De Indiase geleerde Patanjali heeft de kern van yoga in één zin beschreven: Yoga is het stilleggen van de wervelingen van de geest.

Hatha Yoga

De Hatha Yoga lessen bij LeefYoga omvatten meditatie, ademhalingstechnieken (pranayama), yogahoudingen (asana’s) en diepe ontspanning (yoga nidra). De lessen zijn voor beginners en gevorderden. Je hoeft niet lenig te zijn om yoga te beoefenen. Je kunt ieder moment instromen. Yoga is niet zweverig.

Door het met aandacht doen van de yogahoudingen wordt het stiller in jezelf. Je versterkt alle spieren, de gewrichten en de wervelkolom. De organen worden gemasseerd en gaan beter functioneren. Je zenuwstelsel komt tot rust. Door het loslaten van geestelijke en fysieke spanningen, voel je je energieker en kom je tot zelfinzichten die je kunnen helpen om op een andere manier, vanuit liefde, naar oude patronen en gedachtes te kijken, zodat je ze kunt loslaten.
De ademhaling speelt een grote rol tijdens het uitvoeren van de houdingen. De ademhaling verdiept de houding en helpt je om je niet mee te laten slepen door gedachtes.
De les eindigt met een eindontspanning. Diepe ontspanning zorgt ervoor dat je je rustiger en krachtiger voelt, beter slaapt en minder piekert. Het helpt je ook om dichter bij de stilte en liefde in jezelf te komen.

Hormoon Yoga

Hormoonyoga is geschikt voor vrouwen met pms, een kinderwens, (vervroegde) overgang en andere hormonale klachten. Als je overspannen bent of burnout klachten hebt, kan hormoonyoga ook effectief zijn.
Bij hormoonyoga ligt de focus op de hormoonklieren. De hormonen kunnen in balans komen zodat klachten kunnen verminderen, verlichten of verdwijnen. Daarnaast worden de vitaliteit en kracht verhoogd.
De lessen omvatten  Chi Gongseries, zonnegroeten en de dynamische Fusionhormoonyoga van Sylvia Mullaart, mede gebaseerd op de klassieke hormoonyoga van Dinah Rodrigues.Er is veel aandacht voor ontspanning aangezien stress een belangrijke oorzaak kan zijn van hormonale disbalans.
Ook als je geen klachten hebt is hormoonyoga fijn, omdat het de vitaliteit en kracht verhoogt. Het helpt je om lekker(der) in je vel te zitten en om heerlijk te ontspannen.

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga is een dynamische vorm van yoga, waarbij verschillende houdingen (asana’s) in vloeiende (opeenvolgende) bewegingen aan elkaar worden verbonden op het ritme van je ademhaling (vinyasa). Er ontstaat flow omdat je volledig ingaat op de vloeiende stroom van de houdingen en de ademhaling. Hierdoor ontspan je en maak je spanningen en energie vrij. Bij deze vorm van yoga ligt de nadruk meer op dynamiek en kracht.
Grenzen worden op een intensieve maar wel bewuste manier opgezocht en verruimd. Het lichaam wordt van binnenuit opgewarmd wat een reinigend effect heeft op de klieren en het zenuwstelsel, daarnaast zorgt dat ervoor dat spieren en gewrichten gemakkelijk soepel worden. Door middel van inspanning en de focus op de ademhaling, kun je meer ruimte scheppen en innerlijke rust ervaren.

Yin Yoga

Yin Yoga richt zich op het versterken en het versoepelen van het dieperliggende weefsel; fascia (bindweefsel), pezen en banden. Door poses langer aan te houden (ca. 2 tot 5 minuten), komen spieren tot rust waardoor de dieperliggende lagen bereikt kunnen worden. Yin yoga zorgt ervoor dat fascia, pezen en banden soepel blijven, wat op de lange duur vele voordelen oplevert; een groter bereik in je bewegingen (flexibiliteit) en een vrijere stroom van energie.
Yin Yoga heeft een diepe stimulerende, kalmerende en bevrijdende werking. Het is een ideale aanvulling op alle andere meer dynamische vormen van yoga en is geschikt voor iedereen die op zoek is naar ontspanning, introspectie en een lekkere lichaamsstretch van top tot teen. Je hoeft geen ervaring te hebben en je hoeft ook niet soepel te zijn.

Herstel Yoga

Herstel Yoga is specifiek gericht op herstel tijdens en na ziekte en behandeling(en). Je kunt daarbij denken aan levensbedreigende ziektes als kanker, hartaandoeningen en operaties, fybromyalgie, burn-out en pijnklachten en voor eenieder die zich aangesproken voelt. Doel van de les is door beweging een fysiek en mentaal herstel te vinden. Daarmee wordt niet zozeer genezing bedoeld, maar hoe beter om te gaan met datgene wat er is. Deze vorm van yoga is een mooie aanvulling op de reguliere behandelingen en helpt mensen beter om te gaan met hun klachten.
Een les bestaat uit:
-zachte yoga en aangepaste houdingen
-stressreductie door ontspanning
-ademoefeningen
-visualisaties en affirmaties
-meditatie en klankheling
Het volgen van deze yogales brengt ontspanning en verlichting, helpt beter om te gaan met hevige emoties en versterkt het immuunsysteem.

Aroma Yoga

Aroma Yoga is een yogales waarbij je bij de meditaties en de yogahoudingen etherische oliën gebruikt. Net als yoga zijn etherische oliën duizenden jaren oud. Met behulp van de 100% pure oliën van Young Living, kun je je yoga en meditatie practice nog meer verdiepen. De oliën ondersteunen je op mentaal, emotioneel, fysiek en spiritueel vlak.

Gentle Yoga

Wanneer je behoefte hebt aan een milde benadering met aandacht voor de houding en ontspanning van lichaam en geest.
In deze les maken we gebruik van het rolletjes en stripje voor verbetering van houding en doen we zachte yogahoudingen, minder inspannend dan in de hatha yogales. We werken met het bolster waardoor je nog beter kunt loslaten in de houding.
De les is geschikt wanneer je behoefte hebt aan milde en zachte bewegingen, herstellende bent van een burnout of ziekte.
Deze les duurt een uur en is iets korter dan de overige lessen.

Zwangerschaps Yoga

Zwangerschaps yoga ondersteunt de zwangere vrouw op allerlei gebieden. Tijdens de zwangerschap verandert je lichaam en geest. Alles in je lijf werkt mee om een prachtig kindje te laten groeien en geboren te laten worden. Met zwangerschapsyoga ondersteun je dit proces.

Bij onze zwangerschapsyoga:
– blijf je fit en soepel door de oefeningen die we doen
– oefen je met ontspannen
– voorkom of verminder je klachten
– raak je vertrouwd met je ademhaling
– is er aandacht voor de bekkenbodem
– neem je de tijd om stil te staan bij je zwangerschap en je kindje
– bereid je je voor op de bevalling en het moederschap
– versterk je je vertrouwen in je lichaam en in jezelf

De lessen zijn nuchter en verzorgend, geven kracht en plezier. Je bent van harte welkom om mee te doen!

De zwangerschaps yogales wordt gegeven door docente Paula Bosman op donderdag van 20.15 tot 21.30.
Het tarief is 14 euro voor een proefles, 70 euro voor een vijf rittenkaart en 140 euro voor een tien rittenkaart.
Heb je een vraag of wil je je aanmelden voor een proefles? Mail naar info@leef-yoga.nl.

Pilates

Ulrike geeft de pilateslessen bij Leef Yoga aan. Ulrike is opgeleid in STOTT pilates, een moderne pilates methode uit Canada die de traditionele oefeningen heeft gemodificeerd en afgestemd zodat ze voor iedereen en voor ieder lichaam toegankelijk en heilzaam zijn. Het doel van de lessen is om je bewust, gezond en (pijn)vrij te laten bewegen. De oefeningen zijn met name gericht op het versterken van de (kleinere en dieper liggende) houdingsspieren, het “olieën” van je gewrichten en het aanleren van een zo gezond mogelijk bewegingspatroon. Gunstig dus voor zowel je yogabeoefening, met sporten en in je dagelijkse leven.

Ulrike werkt met een aantal basisprincipes die in elke les en in elke oefening terug komen. Je beweegt altijd vanuit een neutrale en gezonde houding, synchroniseert je beweging met je ademhaling en bent je bewust van welke spieren je gebruikt en wat dat met je lichaam doet. Het allerbelangrijkste principe is echter dat je voelt hoe jij lekker en vrij beweegt, luistert naar je lichaam en de oefeningen op een zodanig manier uitvoert dat ze jou verder helpen. Er zijn altijd verschillende opties om de oefeningen aan te passen en Ulrike helpt je graag met onderzoeken wat het beste bij jou past. De lessen verlopen op een rustig tempo en er is veel ruimte voor individuele aandacht. Als yogadocent combineert Ulrike de pilatesoefeningen met ontspanning en meditatie, zodat je nog meer vanuit afstemming met lichaam en geest beweegt.